Ihminen, itsekäs vai
epäitsekäs? Entä appelsiini, pyöreä vai oranssi? Ja muistakaa - molempiin
kysymyksiin on vain yksi oikea vastaus!
Helmikuussa pankkiiri Björn Wahlroos (mutinaa) osoitti mitä
on taloudellinen vaikutusvalta, ja päätti kokonaiseksi viikoksi mistä Suomi
puhuu (kateellista mutinaa).
Ensin
entinen kansantaloustieteen professori poisti särmät tilastotieteestä ja
ilmoitti, ettei korrelaatio voi olla syy-yhteys, vaikka perinteisesti
ajateltiin, että joskus voi ollakin. Siksi, Wahlroos jatkoi, kansalaisten
kasvaneet terveyserot eivät voi johtua kasvaneesta taloudellisesta
eriarvoisuudesta. Oikea selitys on köyhän ihmisluonto, jossa ilmenee
piittaamattomuus.
”Ne,
jotka joutuvat syrjäytyneiksi, eivät panosta terveytensä hoitamiseen”, Wahlroos
tiivisti, ja sitten laajensi:
”Jos me kehitämme yhteiskuntaa jatkuvasti sillä lailla, että
syrjäytymiseen johtavat vaihtoehdot ovat helppoja valita, niin me saamme lisää
syrjäytyneitä ihmisiä. Tästä syystä meidän täytyy kantaa suurta huolta siitä,
että yhteiskunnalliset kannustimet ovat sellaisia, jotka johtavat ihmiset
työhön ja aktiiviseen osallistumiseen” (HS 12.2.2012).
Köyhän luonto on siis jotenkin
heikko. Saavutettuaan tietyn, sen haluille riittävän mukavuuden asteen – vaikka
yhteiskunnan kokonaisuuden kannalta katsoen kuinka huonon – se luopuu
ponnisteluista parantaa tilaansa.
Entä rikkaan luonto? Se on
Wahlroosin mukaan vahvempi, vaikka ei välttämättä jalompi, kuten Wahlroos
papillisesti sovittelee. Se on sanalla sanoen itsekäs: ”Ihminen on luonteeltaan
omaa etuaan ajatteleva. Se on jokaisen elävän organismin perusominaisuus
vuosituhansien saatossa.”
Ja tästähän sitten seurasi luvuton
joukko kommentteja, joiden mukaan ihmisen lajinkehitys on perustunut kykyyn
kokea altruistisia tuntea ja toimia yhdessä yleiseksi hyväksi, näyttönä
etiologia ja evoluutiobiologia.
Viime lauantaina mukaan ehti vielä ympäristötieteiden
emeritusprofessori Jouko Tuomisto, joka Vieraskynässä kynäili älykkäiden
ihmisten lyhytnäköisestä itsekkyydestä (HS 31.3.2012).
Kalifornian yliopiston
tutkimuksen mukaan kalleimpien autojen kuljettajat kiilasivat liikennesääntöjen
vastaisesti neljä kertaa useammin kuin halvempien autojen. Toisessa tutkimuksessa
osalle koehenkilöistä luotiin kuva, että he tulovertailujen mukaan olisivat osa
vauraampaa kansanosaa, sitten kaikille tarjottiin karkkeja. Vaurauden auran
saaneet ottivat isomman kourallisen:
”Useiden tutkimusten perusteella näyttää siltä, että epäeettinen
käyttäytyminen ei liity suoraan rikkauteen tai hyvään asemaan yhteiskunnassa
vaan tunteeseen omasta erinomaisuudesta ja omista etuoikeuksista. Silloin
itsekästä käyttäytymistä pidetään hyväksyttävänä ja ahneutta hyveenä eikä
paheena.”
Jos
katsoo lähisukulaista, simpanssia, Tuomisto pohtii, varmaan myös ihmisen
geeneissä on taipumus selvittää nokkimisjärjestys ja ilmaista omaa paikkaa
yhteisön hierarkiassa. Tästä kuitenkin nouse Tuomiston mieleen kaksi kysymystä.
Miten muutaman kymmenen yksilön
ryhmissä vuosituhansia sitten kehittyneet geenit palvelevat tarvetta pitää
koossa ja toimintakykyisinä nykyisen kaltaisia yhdyskuntia ja niiden
globaalisti verkottuvia riippuvuussuhteita? Ja mitä etiikka sanoo siihen, että
menestymisen toivossa me suosimme viime kuukausien otsikoissa näkynyttä, pienen
eliitin ahneutta ja itsekkyyttä?
Kysymykset
ovat varmaan hyviä, sillä niiden taustalla on tutkittua tietoa. Sen sijaan
Wahlroosin näkemyksiä eivät näytä tukevan ainakaan ne tunnustetut ajattelijat,
jotka pankkiiri nimeää esikuvikseen.
Lehtihaastattelussa
Wahlroos tunnustautuu Adam Smithin kapitalismimääritelmän mukaiseksi
kapitalistiksi, ja luonnehtii ekonomisti Milton Friedmania valopilkuksi muutoin
pimeän talousfilosofian aikakaudella.
Näiden
nimien mainitseminen rinnakkain on jo sinänsä outoa, sillä klassikko Smith
nimesi markkinataloudelle ja valtiolle laajat moraaliset velvollisuudet kun
taas Friedmanin mukaan niitä ei ole lainkaan. Sitä paitsi Friedmanin
ohjailemattoman talouden ihanne on melko kaukana niistä todellisista
olosuhteista, joissa tehdyt kaupat ovat mahdollistaneet pankkiirin nykyisen vaurauden,
kuten Juhana Vartiainen huomautti televisiossa. Smithin täsmällisempiä
ajatuksia omasta edusta, julkisesta hyvästä, tuhlareista, spekulanteista tai
vaikkapa valtion velvollisuuksista hyvinvointipalvelujen tuottajana voi
vilkaista Paavo Löppösen yleisönosastokirjoituksesta ”Onko Smithin opit ymmärretty väärin” (HS 16.2.2012).
Wahlroos
kehottaa myös tutustumaan Yhdysvaltain ensimmäisen valtiovarainministerin Alexander
Hamiltonin ajatuksiin.
”Menkää lukemaan Hamiltonin perusteluja Yhdysvaltain perustuslaille.
Hän kirjoittaa suunnilleen näin: vapaan ja menestyksellisen yhteiskunnan
keskeinen ominaisuus on se, että se hyväksyy ihmisen voitontavoittelun ja se
pystyy antamaan sille haarniskan, joka merkitsee, että hänen
omanvoitontavoittelunsa muodostuu kaikkien hyväksi.”
Olen
lukenut, mutta onko Wahlroos? Wahlroosin tavoittelemaa ajatusta on hankala
löytää suurmieheltä, joka muuten kannatti Wahlroosista poiketen vahvaa
keskushallintoa ja markkinoita haukan tavoin valvovaa keskuspankkijärjestelmää.
Muutkaan Wahlroosin ajatukset, esimerkiksi ihmisluonnosta, eivät taas tunnu
käyvän yhteen esikuvan kanssa.
“I hate money-making men”, valtiomies purki tuntojaan, ja valitti rahanhimon johtavan yhteiskunnan murenemiseen: “When avarice takes the
lead in a state, it is commonly a forerunner of its fall.”
Ja "omanvoitontavoittelusta" Hamilton kirjoitti, mikäli kirjoitti lainkaan, lähinnä ironisesti. Tulisiko valtion hallita kansalaisia, koska he pohjimmiltaan haluavat menestystä vain itselleen ("universal venality"), vai tulisiko kansalaisten hallita itseään, koska ihmiset ovat pohjimmiltaan oikeudenmukaisia toisiaan kohtaan ("universal rectitude")? Jälkimmäinen poliittinen teoria on varmaankin oikea, Hamilton vinoili, sillä onhan hyveellisiä ja kunniallisia ihmisiä tunnetusti elänyt myös "in the most corrupt
periods of the most corrupt governments".
Jäljelle Wahlroosin nimeämistä auktoriteeteista jää vielä
kirjailija Ayn Rand, jonka perustama objektivismi on filosofia samassa mielessä
kuin tieteiskirjailija L. Ron Hubbardin perustama skientologia on uskonto.
Venäjän
vallankumouksen alkaessa Rand oli vielä venäjänjuutalainen Alice Rosenbaum.
Tarkkailtuaan bolshevikkeja lähituntumasta hän teki sen liioitellun
johtopäätöksen, ettei kapitalismi ollut ainoastaan ylivoimaisen tehokas ja
luonnollinen talousjärjestelmä. Se oli myös kattava filosofinen maailmanselitys
ja riittävä moraalioppi.
Randin
innokkaita kannattajia voi yhä löytää verkkoavaruudesta. Satunnaisempi
mediakuluttaja tuntee hänet iskulauseesta ”greed is good”, jonka elokuvassa Wall
Street (1987) lausui vankilaan päätyvä keinottelija Gordon Gekko.
Siinä
missä perinteinen uusliberalismi tyytyi uskomaan markkinoiden
rationaalisuuteen, Rand piti markkinataloutta jonkinlaisena karismaattisena
liikkeenä, jonka ylintä järkeä tulkitsivat älyllisesti ja moraalisesti
ylivoimaiset johtajatyypit. Kuluttajansuojaa, monopolien valvontaa ja muuta
talouden sääntelyä Rand vastusti ilmeisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että
ne olivat yksilön johtajuuden tiellä.
Romaaneissa
The Fountainhead (1943) ja Atlas Shrugged (1957) Rand kuvasi neron kapinaa
massoja vastaan. Samaa yltiörationalismia hän sovelsi myös yksityiselämään. Kun
hänen lähin opetuslapsensa Nathaniel Branden kieltäytyi jatkamasta Randin
aloitteesta syntynyttä ”täysin järkiperäistä” lemmensuhdetta, Rand karkotti
Brandenin kultista ja langetti hänen penikselleen 20 vuoden kirouksen.
Kun puhe Wahlroosin
haastattelusta kävi vielä kuumana, Tommi Melender nosti blogissaan esiin
uusklassisen taloustieteen äärilinjaa edustavan Ludwig von Misesin –
“taloustieteilijä Wahlroosin mieleen”. Mises kirjoitti Randille Atlas Shruggedin ilmestyttyä:
”You have the courage to the tell masses what no politician told
them: you are inferior and all the improvements in your conditions which
you simply take for granted you owe to the efforts of men who are better than
you.”
Hyvä avain Randin ajatteluun
löytyy myös The Fountainheadin
kohtauksesta, jossa arkkitehtinero raiskaa koppavan seurapiiritypykän, koska
tämä ei osoita aiheellista kunnioitusta hänen henkistä mittaansa kohtaan.
Rand
käyttää viitisen sivua kuvatakseen, miten kumpikaan ei tunne tapauksesta
syyllisyyttä tai häpeää, sillä molemmille teko on ollut vain väylä löytää
keskinäinen paikkansa luonnollisessa hierarkiassa.
Tämä on esimerkki samasta
ajattelusta, jonka nojalla Wahlroos päätteli eriarvoistumisen olevan pitkälti
seurausta siitä, että eri ihmiset löytävät oman tasonsa. Lisäksi se on
esimerkki siitä, miten itsensä Hegeliä ja Nietzscheä suuremmaksi filosofiksi
ilmoittanut Rand ratkaisee Hegelin herran ja orjan paradoksin kuin Gordionin
solmun: vähemmän dialektiikkaa, enemmän seksiä.
No, en tiedä millaisia orgioita
Björn Wahroosin Salon kartanossa vietetään. Mutta siitä olen varma, ettei
siellä lueta klassista talousfilosofiaa, jonka pankkiiri näköjään joutuu
lehtihaastatteluita varten sepittämään omasta päästään. Enemmän pankkiirin
haastattelussa kai puhuukin professori Tuomiston mainitsema simpanssin geeni:
Yhteiskunta-asemansa aateluutta
ilmaistessaan se haluaa esittää omille ajatuksilleen todellista komeammat
sukujuuret.
Todella hieno kirjoitus!
VastaaPoistaTodella hieno kommentti. Joka tosin saa häpeämään, ettei blogiin ole pitkään laittanut näin mietittyjä juttuja. Eli siis todella kamala kommentti. Tai siis hieno. Tai siis.... No, hemmetti.
VastaaPoista