Reinolle, huutolaispojalle
ei tässä maailmassa luvattu mitään, mutta Jarilla, hänen pojallaan, on kaikki.
Oma yritys, kaunis vaimo, arvoasunto parhaalla paikalla.
Marjaana Aumaston kahden sukupolven romaani Kuin isä poikaansa (2012) lähtee
vahvasta kontrastista, ja sitten varmuuden vuoksi vahvistaa sitä.
Reino
on sotaveteraani. Se on kunniallisin ihmistyyppi, jonka suomalainen kirjailija
osaa juuri nyt keksiä. Jari on yrityskonsultti. Se on halveksittavin
ihmistyyppi, jonka suomalainen kirjailija osaa juuri nyt keksiä. Toinen vaikeni
elämästään, toinen puhuu työkseen, Aumasto vielä varmistelee, ikään kuin
metafora pitäisi lyödä perille lekalla.
Myös yhtäläisyyksiä miesten välillä on. Kuten
se, että molemmat pilaavat suhteensa naisiin.
Reino
”ei koskaan puhunut sanaakaan rakkaudesta”, äiti raportoi Fuengirolalta, jossa
elää uuden miehen kanssa. Jari puhuu paljon, varsinkin rakastajattarelleen,
mutta kiusaantuu, kun tämä vastaa tekstiviestissä samalla mitalla.
Sänkykumppani ei tiedosta roolinsa rajoja. Siis sitä, että Jarin yksityiset
unelmat paljastuvat noloiksi, jos joku toinen on unelmissa liiaksi läsnä.
Kansiliepeen mukaan Kuin isä poikaansa on ”naistietoisen kirjailijan uusi aluevaltaus”,
vaikka en tiennyt sen olevan uutta, että naiset lukevat naistenlehtien
narsismi-artikkelit ja soveltavat sitä sitten elämäänsä tai kirjallisuuteensa.
Jarin tunnepuolen lisäksi myös hänen
seksuaalisuutensa on peräisin lähteistä, joita miehet eivät itse kovin
yleisesti seuraa tai arvosta. Sängyssä on ”kupeiden” paloa, Kleopatroja ja
villieläimiä jokseenkin sama määrä Tommy Tabermannin proosatuotannossa.
Sanoin
tämän joko moittiakseni Aumaston kirjoittamisen laatua tai kiittääkseni häntä
satiirista, jonka kohteena naisten tunneherruudelle alistuneen miehen mieli. En
tiedä kumpi on oikein, sillä romaanin tyyli horjuu sinne tänne. Teoksen
kokonaishahmosta kertovaa ohjausta lukija ei juuri saa.
Jälkimmäistä tulkintaa tukee omalla tavallaan
hieno ja aito lause: ”Myöhemmin Jari oli ymmärtänyt pyytää anteeksi.” Se on
istutettu kehyksiin, jossa Jarin uskottomuus tai pari drinkkiä liikaa eivät ole
parisuhteen ratkaistavia ongelmia vaan vaimolle kuuluva moraalinen yliote
henkisessä valtakamppailussa.
Ensimmäistä
tulkintaa tukee se, että romaanin lopuksi lapsen tulo tekee pinnallisista
ihmisistä syvällisempiä.
Muutakin
valmiiksi tai ennen kirjoitetun tuntuista Aumaston romaanissa on, kuten vauraus
pinnallisuuden merkkinä. Toki minäkin olen rikkaille kateellinen yötä päivää,
mutta eikö aineellisesti turvatussa elämässä ole enää mitään säädyllistä,
vaikka sitä verrattaisiin sodan käyneen sukupolveen puutteeseen ja
kärsimykseen? Ja vaikka lukijaa vaihtoehtoisesti lyötäisiin omalla
hiilijalanjäljellä ja koko maapallon ekologisella kestokyvyllä?
Jos
Pohjantähti-trilogian juonen
tiivistää yhteen lauseeseen, se menee jotenkin näin: ensimmäisessä polvessa
torppari taisteli luontoa ja jälkeen jäänyttä lainsäädäntöä vastaan, jotta
jälkipolvet voisivat elää turvassa ja yltäkylläisyydessä, kolmannessa polvessa
maisteri moittii vanhempiaan liian materialistisista arvoista.
Jos
kolmannen – tai neljännen - polven kirjoittaman romaanin juonen tiivistää
yhteen lauseeseen, se menee jotenkin näin: maalla syntynyt viaton ihmislapsi
hukkaa itsensä elintasokamppailussa.
Esimerkit
eivät kerro ainoastaan erilaisesta historiasta eri sanataideteosten taustalla.
Ne kertovat eri lajityypeistä. Toista askarruttaa kysymys
oikeudenmukaisuudesta, toista kysymys synnistä ja lankeemuksesta.
Itse
en koe liiallista yleispätevyyttä tai moraalista yli-inhimillisyyttä
kirjallisuuden vetoavimpana piirteenä, ja kyllä Aumastokin yrittää täsmentää.
Jarin nimi ei ole ”Jari” sattumalta, ja hänen harjoittamallaan
yritysvalmennuksella on maali tässä ajassa ja todellisuudessa:
”Hän oli pitänyt saman luennon
kymmeniä kertoja, oikeat sanat löytyisivät vaikka unessa. Joskus hän vielä
innostui niin kuin ensimmäisillä kerroilla. Niinä kertoina hän tunsi olevansa
yhtä kuulijoiden kanssa. Koko Sali oli silloin kuin täynnä avointa ja
rakastavaa henkeä. Luovuus, sitkeys ja rohkeus irrottautua vanhasta ja antautua
muutokseen. Itseluottamus ja armo. Ja raha, jolla ei loppujen lopuksi ollut
merkitystä, mutta jota tuli kuin itsestään. Senttejä taivaasta. Saat sen mistä
luovut. Tai ei mitään senttejä vaan miljoonia. Ja viittaus kohonneisiin
pörssikursseihin, joiden takana olivat uskallus, intohimo ja nöyryys.
Viimeiseksi, kun aikaa oli enää jäljellä viisitoista minuuttia, hän puhuisi
onnesta.”
Kun
kaikki onnistui, Aumasto jatkaa, kuulijat ottivat Jarin käsivarsilleen ja
”pitelivät kuin rakastettuaan”. Mutta joskus ei niin käynyt:
”Ihmisten ilmeet jäivät kylmiksi. He
vilkuilivat kännyköitään ja supattelivat keskenään. Silloin Jariin valahti
häpeä. Hän oli paljastanut heille vatsansa ja kurkkunsa, mutta ei ollut
kelvannut. He olivat hylänneet hänet. He eivät olleet edes vaivautuneet
taistelemaan ja raatelemaan, vaan antaneet olla, mitätöineet.”
En
tiedä miten usein Jari Sarasvuolla ihan näin ”valahtaa”, vaikka oikeinhan se
tuommoisille olisi. Enemmän minua vaivaa Aumaston tapa sepittää romaanin Jarin
moraaliseksi modukseksi teennäisyys, tarvitsevuus, tekopyhyys ja sujuvan
ulkokuoren peittämä penseys. Eivät ne taistele vastaan tai raatele
yrityskonsultin retoriikkaa vaan toistavat sen evankelista tyyliä.
Sisältääkö
Kuin isä poikaansa ylipäänsä ihmisiä
ongelmineen vai pelkkiä ajanmukaisia teemoja? Romaanin ”maailma latistuu tv-sarjan
kuvavirraksi, joissa rullaa kovin tutun oloinen ihmissuhdedraama”, havaitsi
myös Satakunnan Kansan kriitikko
Jussi Aurén.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti