tiistai 15. lokakuuta 2013

Aikamme ajattelijoita: Hutkitaan vielä poliisikin




Julkinen keskustelu on pitänyt poliittisena skandaalina sitä, ettei valtion omistajaohjauksesta vastaava vihreä ministeri halunnut valtio-omisteisen Arctic Shipping –yhtiön johdon tekevän rikosilmoitusta ympäristöjärjestö Greenpeacen iskusta.
                      Kärkevimmin asian muotoili kirjailija Kalle Isokallio, joka Iltalehden kolumnissa 14.10. 2013 kertoi Suomen valuneen oikeusvaltiona Zimbabwen tasolle: valtion omaisuutta saa tuhota mielin määrin ja aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia, jos hallituksesta löytyy tihutyölle sopiva suojelija.
                      Isokallion johtopäätös on väärä, ja kuten tavallista, useammasta kuin yhdestä syystä. Todellinen skandaali olisi ollut vasta se, jos rikostutkintaa olisi haluttu edistää ministeriön leveämmillä harteilla, vaikka poliisi oli tehnyt asiasta oman, itsenäisen harkintansa.
Perustan arvion tapahtuneisiin tosiseikkoihin ja Suomen vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön. Zimbabwen olosuhteita en tunne yhtä hyvin kuin kirjailija Isokallio.
Lehtitietojen nojalla iskuja maaliskuussa 2012 oli kaksi. Ensimmäisellä kerralla paikalle kutsuttu poliisi ilmoitti, ettei esitutkintaa aloiteta, koska teosta seuraava rangaistus olisi tutkinnasta koituviin kustannuksiin nähden vähäinen. Vasta toisessa iskussa Arctian omaisuutta turmeltiin, muun muassa töhrimällä sitä maalilla.
Nyt poliisi suoritti tutkinnan oma-aloitteisesti, ja käräjäoikeudet ovat tuominneet sakkoja.
Sikäli rikolliset eivät ole selvinneet rangaistuksetta, eikä yhteiskunnan varoja tuhlattu vaan oikeusviranomainen pyrki niitä päinvastoin säästämään. Ja sikäli Arctian johdon puuhastelu rikosilmoituksen parissa oli turhaa, ja omiaan rasittamaan poliisikunnan rajallisia resursseja.
Rikosilmoituksen teko on yleensä tarpeen vain, jos poliisia ei ole muutoin kutsuttu paikalle tai jos kyseessä on asianomistajarikos. Yksityisen kansalaisen ei myöskään kannata itse ajaa rikosasiaa oikeudessa, jos poliisi ei näe esitutkintaa mielekkääksi eikä syyttäjä siksi yhdy syytteeseen.
Kansalaisesta poiketen Arctialla olisi toki varaa syyttää Greenpeacea myös ensimmäisestä, tutkimatta jääneestä iskusta. Mutta miltä se sitten näyttäisi, että tuhannet töhryt tavallisten asunto-osakeyhtiöiden seinissä jäävät selvittämättä ja osakkaiden maksettaviksi, mutta töhryä jäänmurtajan kyljessä vatvotaan veronmaksajien rahoilla?
Isokallion ja muiden tuohtuneiden esille nostama ongelma on pohjimmiltaan juridis-taloudellinen, ei poliittinen.
Oliko poliisilla liikaa valtuuksia, kun se Greenpeacen ensimmäisen iskun jälkeen päätti säästää yhteiskunnan varoja? Entä toisen iskun jälkeen, kun se päätti käyttää niitä?
Muodollisesti esitutkinnanrajoittamispäätöksen kustannusperusteella tekee syyttäjä tutkinnanjohtajan esityksestä. Esitykset ovat kuitenkin niin lyhyitä, että asia lepää poliisin varassa. Vetoaminen esitutkintalain 4. pykälään riittää, kustannuksia ei tarvitse eritellä kunhan sanoo niiden olevan epäsuhdassa asian laadun kanssa.
Tyypillisiä tutkimatta jääviä tekoja ovat näpistykset, kunnianloukkaukset ja nimettömät vihapuheet. Lievä omaisuusvahinko tutkitaan, kuten Greenpeacen tapauksessa, kun tekijä on tiedossa. Törkeää veropetosta ei tutkita, jos näytön hakeminen ulkomaisesta veroparatiisista maksaa mansikoita.
Jos vallitseva esitutkintakäytäntö on oikein, sopiiko ministerin haluta rikostutkintaa asiassa, jossa poliisi sitä ei halua?
Ja jos se on väärin, sopiiko poliisin nykyisessä laajuudessa päättää mitkä eduskunnan säätämistä laeista ovat tarpeellisia ja noudatettavia?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti